Fått någon annans post eller oönskad reklam?

29 juli 2020

Att få någon annans post eller oönskad reklam till din adress kan kännas olustigt och irriterande. Här följer några tips om vad du kan göra för att lösa problemet.

Oönskad reklam löser du enkelt,

Besök ett av våra kundservicekontor så får du en ”Ingen reklam” dekal att montera på din brevlåda. Om du bor i trapphus med postfack finns redan en dekal för reklam i ditt postfack som du ändrar från grön ”Ja tack” Till röd ”Nej tack”. Om du får adresserad reklam så måste du kontakta avsändaren för att be dom sluta sända reklam till dig.

Får du någon annans post till din adress? Här följer Postnords rekommendationer:

Om adressen stämmer men mottagaren inte bor på adressen. Då kan du stryka över mottagarnamnet och adressen på brevet, skriv ”Avflyttad” eller ”Okänd” på kuvertet och lägg brevet på en av Postnords gula brevlådor.

Är brevet utdelat på fel adress och verken namn eller adress stämmer? Då bör du i första hand lägga det felutdelade brevet i rätt mottagares postlåda. Om du inte har möjlighet att göra det, är Postnord tacksamma om du lägger brevet i någon av deras gula brevlådor.

Det finns fler än Postnord som delar ut post. Därför kan det vara svårt att avgöra vem som har delat ut brevet fel. Om brevet är frimärkt eller om det har textraden ”POSTNORD” i nedre delen av kuvertet är det med största sannolikhet Postnord som delat ut det. Om du vill lämna en synpunkter så kan du kontakta deras kundservice som sedan återkopplar misstaget till ansvarigt brevbärarkontor.

Mörbylånga Bostads AB ber dig att inte lägga oönskad post och reklam i trapphusen eller på gården vid brevlådorna, lämna istället reklamen på anvisad plats för återvinning eller följ Postnords rekommendationer för felaktig post.

Fått någon annans post eller oönskad reklam?