Meny


Vad räknas som en störning?

17 september 2020

Att bo i flerfamiljshus kräver både hänsyn och tolerans för andras sätt att leva. Tyvärr kan man inte räkna med att det är helt störningsfritt i ett hus där många människor ska äta, sova, leva och bo. Du har kanske grannar över dig, under dig och på sidorna. Småbarn låter, vattenledningar brusar, TV-apparater kan höras, cigarettrök luktar. Vissa störningsmoment får man helt enkelt lära sig att leva med, de ingår i boendeformen.

Men det är viktigt att man som hyresgäst visa sina grannar hänsyn och inte stör omgivningen mer än nödvändigt. Detta gäller dygnet runt, men är extra viktigt sena kvällar, nätter och tidiga morgnar. Prata gärna med dina grannar i god tid om du ska ha fest, men tänk på att du ändå är skyldig att visa hänsyn. Sluta festen i lagom tid och skruva ner musiken så att nattsömnen inte störs. Tänk också på att du som lägenhetsinnehavare har ansvar för att dina gäster inte stör grannarna.

Självklart måste man även visa hänsyn när det kommer till gemensamma ytor såsom trapphus, kvarterslokaler och tvättstugor. Rökförbud gäller i samtliga, vi håller rent och snyggt omkring oss och gör vårt bästa för att inte störa.

Ta hjälp av oss

Ibland kan det bli för mycket ljud eller andra störningar. Ett sätt att komma till rätta med detta är att själv ringa på hos grannen och vänligt be dem dämpa sig. Ofta är den som orsakar en störning inte medveten om att andra blir störda. Men om du har försökt med det och störningen ändå fortsätter? Eller om du inte vet hur du ska hantera situationen utan att försämra grannsämjan? Då kan det vara bra att känna till att du kan vända dig till oss.

Under kontorstid är du välkommen att ringa vår kundservice, 0485-472 52 för att tala med vår störningsansvariga personal.

Om störningen inträffar kvällar, nätter eller helger? Ja, då ska du ringa till vår Störningsjour som bemannas av Ölands Bevakningstjänst. Störningsjouren kommer ut till plats för att informera sig om vad störningen beror på. De talar med den person som ringt in och med den hyresgäst som är orsaken till störningen. Du som anmäler en störning kan också välja att vara anonym. Efter varje besök skrivs en rapport som MBAB tar del av följande morgon.

Störningsjouren når du på telefon, 0480-36 37 38

Vad händer sedan?

Som hyresvärd är vi skyldiga att ingripa mot störningar i boendet. Vi följer därför upp alla anmälningar om störningar. Om vi kan konstatera att en störning ägt rum, skickar vi i regel ett varningsbrev. Lagen ger alltså hyresgästen en chans, men upprepade störningar kan leda till att man förlorar sin lägenhet. Räknas störningen som särskilt allvarlig, kan den leda till att hyresgästen sägs upp utan varningsbrev.

I vissa fall där grannars ord står mot varandra kan det bli tal om en grannmedling där MBAB medverkar och opartiskt leder ett samtal med mål att komma till en gemensam lösning.

Vad räknas som en störning?

Hoppa till innehåll