Aktuellt

Kundservice öppettider påskveckan 2020

Kundservice öppettider påskveckan 2020

6 april 2020

Vi som arbetar på Mörbylånga Bostads AB vill passa på att önska en riktigt glad påsk och skickar samtidigt en extra tanke till alla som just nu arbetar hårt inom vård, omsorg och andra samhällsviktiga funktioner. Våra öppettider under påskveckan är följande: Bobutiken Mörbylånga Måndag, tisdag, torsdag  08.00-12.00 Kundservice Färjestaden onsdag 08.00-12.00 Kundservice telefontider Måndag – onsdag 08.00-14.30 med lunchstängt 12.00-13.00 Skärtorsdagen 08.00-12.00 Långfredag – annandag påsk håller vår Kundservice helgstängt. Använd gärna våra digitala tjänster här på www.mbab.se. Vid akut felanmälan utanför ordinarie öppettider var god kontakta vår jour på telefon 0485-473 90.

Läs mer
Kundservice har nya öppettider med start första april

Kundservice har nya öppettider med start första april

30 mars 2020

Vi arbetar ständigt med att utveckla vår kundservice både med nya digitala lösningar som är tillgängliga dygnet runt men även via det personliga mötet i våra Bobutiker och per telefon. För att få en ökad tydlighet i våra besökstider har vi nu valt att göra följande ändringar. Fr.o.m. första april kommer vi att ha öppet för besök i våra Bobutiker helgfria vardagar mellan kl. 08.00-12.00 fördelat enligt följande: Mörbylånga måndag, tisdag, torsdag, fredag Färjestaden onsdagar Första vardagen i månaden har vi öppet för nyckelutlämning mellan klockan 12.00-16.00 på båda orterna, dessa dagar stänger ordinarie kundservice kl. 11.00. Telefontider Måndag- fredag...

Läs mer
Nu påbörjar vi övergången till öppen fiber i våra bostadsområden
Datatekniker kontrollerar kablar som sitter i en server

Nu påbörjar vi övergången till öppen fiber i våra bostadsområden

26 mars 2020

Nu påbörjar vi övergången till öppen fiber i våra bostadsområden. Vi genomför arbetet områdesvis och vi kommer att informera berörda hyresgäster när arbetet påbörjas i respektive område. Arbetet kommer att påverka IP-telefon, TV och bredband (router, TV-box m m) under själva bytet. För att allt ska komma igång igen efter att bytet genomförts behöver man som hyresgäst göra utrustningen strömlös genom att dra ur kontakten och vänta i 1 minut innan man ansluter utrustningen igen. Vi ber om överseende med eventuella störningar under arbetets gång och vi ska göra vårt bästa för att bytet ska löpa på så smidigt som...

Läs mer
Viktiga åtgärder för att minska smittspridning
Man tvättar händer under rinnande vatten över ett handfat

Viktiga åtgärder för att minska smittspridning

16 mars 2020

Folkhälsomyndigheten bedömer nu risken för spridning av coronaviruset som mycket hög, och för att minska smittspridningen uppmanar de till minimerad kontakt med personer som har milda symptom på luftvägsinfektion. Vi vill därför informera om ändrade rutiner hos MBAB. Vid felanmälan, besiktningar, visningar och andra inbokade möten kommer vi att fråga om sjukdomssymptom och om resor till riskområden. Hyresgästerna har då ett moraliskt samhällsansvar att berätta om det är så. Svarar man ja kommer vår personal att föreslå alternativa lösningar, planera in senare möten, be er återkomma när ni tillfrisknat och/eller avbryta eventuellt pågående besök omgående. Om ärendet är akut hanterar...

Läs mer
Representant från MBAB överlämnar en gåva i form av två kaffekoppar inslagna i celofan till en lojal hyresgäst i dennes kök

Tack till alla trogna och lojala hyresgäster

21 februari 2020

Vi på Mörbylånga Bostads AB är lyckligt lottade med många trogna och lojala hyresgäster. Vi vill självklart att våra lojala hyresgäster ska känna hur mycket vi uppskattar dom och vi har därför sedan 2016 en speciell policy för just detta. I policyn ingår att vi besöker de hyresgäster som har bott allra längst i samma lägenhet (vilket är många år, MBAB har väldigt lojala hyresgäster). Vid besöket går vi gemensamt igenom lägenheten, erbjuder olika åtgärder i samråd med hyresgästen och bjuder på en gåva. Vi hoppas att detta ska få våra lojala hyresgäster att känna sig lite extra uppskattade och...

Läs mer
Vår Boskola fortsätter med fokus på tvättstugan
Tvättmaskin torkas av med disktrasa

Vår Boskola fortsätter med fokus på tvättstugan

7 februari 2020

Nu fortsätter vår Boskola om saker du snabbt och enkelt klarar att fixa på egen hand i och kring ditt boende. Denna veckan lägger vi lite extra fokus på tvättvett, vår film om våra gemensamma tvättstugor och hur vi på bästa sätt kan göra dessa till en trivsam plats för alla. Filmen är textad på svenska, engelska, arabiska och somaliska. Välkommen till Boskolan – Det här fixar du!

Läs mer
Nu påbörjar vi mätning av radon i vårt fastighetsbestånd
Byggarbetare kontrollerar en ritning

Nu påbörjar vi mätning av radon i vårt fastighetsbestånd

30 januari 2020

Vi kommer under en 3års period utföra radonmätningar i vårt lägenhetsbestånd. Mätningarna görs för att säkerställa en hälsosam inomhusmiljö i våra fastigheter och mätningarna kommer att påbörjas under februari 2020. Varje mätperiod pågår under minst två månader. Varför mäts radonhalten i lägenheter? Radon i bostäder kan komma från marken, byggnadsmaterial och från hushållsvattnet. Kommunen uppmanar därför fastighetsägarna att mäta i alla lägenheter direkt på mark utan källare samt 20 procent av övriga bostäder i varje byggnad. Hur mäter man radon? Mätdosor i form av små svarta puckar kommer att placeras ut i utvalda lägenheter. Puckarna ska sedan sitta uppe under...

Läs mer
Nu börjar vår Boskola – De här fixar du!
Kvinna rensar avlopp med smock

Nu börjar vår Boskola – De här fixar du!

24 januari 2020

Vi hjälper dig gärna om något i din bostad går sönder eller inte fungerar som det ska – men vissa saker klarar du snabbt och enkelt att fixa på egen hand. En del är självklart, kunskap du har och saker du redan gör, men med annat kanske du behöver lite hjälp på vägen. Vi har därför samlat några korta instruktionsfilmer som visar sådant som är bra att kunna om du behöver fixa något i och kring din bostad. Här finns allt från hur du rensar vattenlåset under handfatet till hur du byter en trasig säkring eller städar tvättstugan på bästa...

Läs mer
Har familjen växt eller plånboken krymt? Nu lanserar vi bytestorget!
Pappa leker med dotter på vardagsrumsgolv

Har familjen växt eller plånboken krymt? Nu lanserar vi bytestorget!

6 december 2019

Livet kan ta många vändningar och därför lanserar vi nu en ny tjänst för dig som hyresgäst. Under ”Mina sidor” här på mbab.se finns nu ett bytestorg. D.v.s. en plats där du kan lägga upp en annons att du önskar byta din lägenhet och matcha den med andra bytesannonser inom vårt fastighetsbestånd. Vi har därmed skapat en mötesplats där du kan gå in och titta om det är någon annan som vill byta sin lägenhet och vad dom önskar att byta till. När ni hittat varandra och kommit överens om att byta lägenhet hör ni av er till vår kundservice...

Läs mer
Ändrade krav på bostadssökande

Ändrade krav på bostadssökande

30 oktober 2019

Fr.o.m. 1a november inför vi ändrade krav för att erhålla ett erbjudande av lägenhet från MBAB. En kreditbedömning görs på alla bostadssökande inför ett erbjudande. Då vi nu har bytt samarbetspartner för detta moment kommer vi fr.o.m. första november att använda oss utav ett företag som heter CreditSafe. I samband med bytet av samarbetspartner har vi även sett över våra krav på bostadssökande. Grundkraven på inkomst kommer bli enklare och lättare. För de flesta lägenheterna kommer vi endast kräva en inkomst på över 100 tkr per år. På de lite dyrare lägenheterna kommer vi göra individuella bedömningar. Övriga krav kommer...

Läs mer