En ung man i ljusblå skjorta sitter i en soffa och räknar på en miniräknare. I hans knä ligger en uppslagen pärm med räkningar och en penna.

Hyresavisering

Hyresavierna delas ut 1 gång per månad och betalningen skall vara MBAB tillhanda senast sista vardagen i samma månad.  Saknar du din hyresavi är det du som hyresgäst som är ansvarig för att höra av dig till oss och begära att få en ny avi men du kan även logga in på ”Mina sidor” här på mbab.se för att inhämta betalningsuppgifterna där.

Om hyresgästen valt att använda autogiro för betalning av sin hyra utgår ej hyresavier.

Autogiro – mer tid för annat

Genom autogiro dras hyran för din lägenhet automatiskt från ditt konto den dag hyran förfaller. Önskar du ansöka om autogiro finns blanketten att ladda ner här nedan. Blanketten skriver du ut, fyller i och skickar till Mörbylånga Bostads AB.

Länk till autogiroblankett för utskrift, länken öppnas i en ny flik och är i PDF format

Möjlighet finns att dra hyran för din lägenhet ett tidigare datum än förfallodatumet. Meddela oss om sådant önskemål finns. Vid autogiro skickas inga hyresavier ut med automatik. Önskas hyresavier i pappersformat, var god kontakta Mörbylånga Bostads hyresansvariga personal.

E-faktura

Genom E-faktura kan du som hyresgäst betala sin hyra via vår e-fakturatjänst. Allt är ifyllt och klar och du behöver bara godkänna hyresavin för betalning. Anmäl dig via din internetbank eller kontakta ditt bankkontor för hjälp. Din första hyresavi måste vara betald innan du kan anmäla dig till e-faktura via din internetbank.

Vid frågor gällande e-faktura kontakta Mörbylånga Bostads ABs ekonomiavdelning. Länk till sida med ekonomiavdelnings kontaktuppgifter.

Fakturakopia och betalningshistorik via mina Sidor

Du finner all din fakturainformation under Mina Sidor här på vår hemsida. Den innehåller inga automatiska kopplingar till banken men avierna finns att se med belopp, ocr-nummer och förfallodatum. Du kan även se om din faktura är registrerad som betald. Tänk på att det kan ta några dagar innan statusen på din faktura ändras till ”betald” efter att du betalat din avi.

Utebliven/försenad hyra

Är du sen med hyran kostar det automatiskt en påminnelseavgift och därefter tillkommer även en inkassokostnad.

Upprepade förseningar kan innebära att du blir uppsagd och förlorar besittningsrätten till din lägenhet. Du hamnar även hos Kronofogden och får en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning kan innebära att du inte kan låna pengar, köpa på avbetalning, få telefonabonnemang och byta bostad. Dina försäkringar kan också bli dyrare.

Det är därför viktigt att hålla koll på datumen så att hyra är betald i tid. Det kan underlätta att använda sig av autogiro. Men det är då viktigt att ha koll på att pengar finns på kontot när hyran ska dras. Autogiro kan du beställa via din Internetbank eller genom att fylla i ”blankett för autogiro” som du finner under rubriken Autogiro i texten här ovanför.

Känner du att du har svårt att få koll på din ekonomi och alla fakturor som ska betalas så finns det hjälp att få.

  1. MBAB: För det första kontakta alltid oss på ett tidigt stadium så vi kan vi se hur vi tillsammans kan lösa situationen, gärna innan hyrorna förfaller. Vi försöker alltid kontakta dig om vi ser att du halkat efter, men ibland lyckas vi inte, vilket kan bero på att vi inte har rätt telefonnummer. Ring kundservice på 0485-472 52.
  2. Mörbylånga kommun: Kommunen har budget- och skuldrådgivare som kan hjälpa dig att få överblick över din ekonomi och lägga upp en långsiktigt hållbar plan. Du når budget- och skuldrådgivare på 0485-470 86
  3. Mörbylånga kommun: Inom Individ- och familjeomsorgen (IFO) hos kommunen kan du erhålla ytterligare rådgivning och stöd beroende på din situation. Du når IFO på 0485-471 84.
  4. Anhöriga/vänner: Ibland har man någon i sin omgivning som man kan anförtro sig till och som kan hjälpa till med de ekonomiska frågorna. Fundera på om du har någon som du kan anförtro dig till och som kan ge stöd i ekonomiska frågor.
  5. Lions/Stadsmissionen/Svenska kyrkan: Dessa organisationer har ibland stöd att erbjuda av olika karaktär.
  6. Hyresgästföreningen: är du medlem kan du kontakta dem om det är så att ditt ärende har resulterat i en uppsägning. De kan hjälpa dig i processen.


Hoppa till innehåll