Kundnöjdheten uppåt i Mörbylånga Bostads AB
4 augusti 2025Under det senaste året har styrelsen och ledningen i Mörbylånga Bostads AB arbetat medvetet för att öka kundnöjdheten. Vi har satt detta som en prioriterad del i bolagets målstyrning, eftersom hyresgästernas upplevelse är avgörande för hur vi utvecklar verksamheten framåt.
Vår ambition är tydlig: Mörbylånga Bostads AB ska vara ett bolag som svarar, lyssnar och agerar när hyresgäster hör av sig. Därför har vi infört rutiner för att svara på alla icke anonyma kommentarer som lämnas i våra kundundersökningar. Vi arbetar också aktivt för att fler hyresgäster ska svara, och ser en liten men tydlig ökning i svarsfrekvensen.
Det är glädjande att se att detta arbete ger resultat. Mörbylånga Bostads AB har idag en av de bästa förbättringarna i kundnöjdhet bland de drygt 130 bostadsbolag i Sverige som deltar i Origo Groups mätningar av hyresgästnöjdhet. Särskilt ser vi förbättring inom områdena serviceinriktning och bemötande, vilket är viktigt i den dagliga kontakten mellan hyresgäster och våra medarbetare.
Den positiva utvecklingen är inte en slump. Den är resultatet av ett målmedvetet arbete från styrelse, ledning och våra anställda i dialog med hyresgästerna. Vi i styrelsen följer resultaten regelbundet och diskuterar hur vi kan stärka de områden där förbättring behövs, samtidigt som ledningsgruppen ser till att synpunkterna leder till konkreta åtgärder i verksamheten.
Vi vet att ett bostadsbolag aldrig är bättre än hyresgästernas senaste upplevelse av en felanmälan eller ett bemötande vid in- eller utflytt. Därför fortsätter vi det systematiska arbetet för att utveckla bolaget steg för steg.
Vi vill tacka våra hyresgäster som tar sig tid att svara och lämna synpunkter, och vi vill tacka alla medarbetare som varje dag bidrar till en bättre service. Tillsammans bygger vi ett Mörbylånga Bostads AB som är pålitligt, tillgängligt och i ständig förbättring.
Lars Stjernfelt (S), ordförande
Carl Dahlin (M), vice ordförande
Per Stephani, VD
Mörbylånga Bostads AB
 
										
				